Tomasz Raczek


Tomasz Raczek

Krytyk filmowy i publicysta (ur. 1957), właściciel Instytutu Wydawniczego Latarnik, redaktor naczelny (Film, Playboy, Voyage), dyrektor kanałów telewizyjnych (nFilm HD, TVP2), gospodarz programów tv (poczynając od „Ze sztuką na ty“ w 1986 – TVP2, 
przez „Perły z lamusa” z Zygmuntem Kałużyńskim – TVP2, „Siódme niebo” – Canal+, „Perły i wieprze” – nFilmHD po „Weekendowy magazyn filmowy“ – aktualnie w TVP1 
i "Kultowe rozmowy" - aktualnie w TVP Regionalna) i radiowych (PR2, TOK FM – „TOK o’clock“, obecnie – „Szczerotok”, RMF FM, Radio Klasyka – „Klasycznym raczkiem“).

Stworzył słynny duet z Zygmuntem Kałużyńskim znany z zażartych sporów o filmy prowadzonych zarówno w telewizji, jak i drukowanych w prasie i książkach.

Laureat „Wiktora“ oraz nagród za osiągnięcia w dziedzinie krytyki artystycznej
(m.in. Nagrody im. Stanisława Wyspiańskiego).

Jego najnowsza książka "KINOPASSANA" dowodzi, że oglądanie filmów jest ważnym elementem w procesie poznawania siebie, a także pracy nad sobą. 



Blog

Moja recenzja: NIMFOMANKA

Moja recenzja: NIMFOMANKA

Ocena: 3
sobota, 11 stycznia 2014, 17:36

Orgazm udawany

Pierwsza część najnowszego filmu Larsa von Triera nie jest ani skandaliczna, ani pornograficzna. Mimo tego, że seks pokazywany jest w niej na okrągło, w przedziwny sposób pozostaje aseksualna i całkowicie niezmysłowa.
Historia kobiety opowiadającej starszemu mężczyźnie dzieje swego rozpustnego życia (10 stosunków seksualnych dziennie jako założona i realizowana praktyka) skupia większą uwagę na logistyce spotkań z kolejnymi partnerami niż na technikach erotycznych. 
Lars von Trier zrobił matematyczną układankę o zaliczaniu facetów z ambicją do stania się moralno-antropologiczną przypowieścią. Ogląda się ją bez bólu i bez napięcia. Bez grymasu i bez zachwytu. Czasem kwitując poszczególne sceny śmiechem, który ma jednak brzmienie nerwowe albo wręcz histeryczne, w zależności od tego z kim znajdziemy się w sali kinowej.

"Nimfomanka" to nie jest film dla romantyków ani konserwatystów. Nie spodoba się pewnie także ideowym feministkom ani entuzjastom teorii gender. To dzieło doskonale za to posługujące się mimikrą aby wydać się czymś mądrzejszym i ważniejszym niż jest. 
Takie wrażenie robi w każdym razie pierwsza ponad dwugodzinna część. Co będzie dalej, zobaczymy za 2 tygodnie. Tymczasem muszę jednak wspomnieć o brawurowej złodziejce, Umie Thurman, która ukradła show nie tylko innym aktorom ale także samemu von Trierowi. I to... nawet się nie rozbierając!

Wpisy Tomasza Raczka do jego bloga początkowo prowadzonego na stronie Bloog.pl, potem PortalFilmowy.pl a obecnie tutaj

Punktacja

X
- do niczego
- słaby
★★
- dobry
★★★
- bardzo dobry       
★★★★
- wybitny

Czytaj także

  • Moja recenzja: SIERPIEŃ W HRABSTWIE OSAGEMoja recenzja: SIERPIEŃ W HRABSTWIE OSAGE O takich filmach mówi się najczęściej - "koncert gry aktorskiej". Oznacza to, że sam film może i nie jest wybitnym dziełem ale warto go obejrzeć choćby po to, by... more >
  • Moja recenzja: POD MOCNYM ANIOŁEMMoja recenzja: POD MOCNYM ANIOŁEM POD MOCNYM ANIOŁEM w reż. Wojtka Smarzowskiego to film mocny jak spirytus: nie każdy go przełknie bo zatyka. Mocny, bezceremonialny, zwalający z nóg. Ale to nie jest... more >
  • Moja recenzja: HOBBIT. Pustkowie SmaugaMoja recenzja: HOBBIT. Pustkowie Smauga Flmowy jeleń na rykowisku Z "Hobbitem" jest ten problem, że czyniąc pozory filmu nowoczesnego (bo przecież 3D) w rzeczywistości jest gigantycznym regresem w poszukiwaniach... more >

Sklep


Tomasz Raczek w serwisach społecznościowych

Zamknij